Eerste stageweek - Reisverslag uit Sal Rei, Kaap Verdië van Justine De Smet - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Sal Rei, Kaap Verdië van Justine De Smet - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Door: Silke

Blijf op de hoogte en volg Justine

16 Februari 2014 | Kaap Verdië, Sal Rei

Dinsdag was onze eerste stagedag. Ik (Silke) startte in het schooltje in de Barraca’s, samen met Laurien. De kinderen waren zeer enthousiast en vlogen in onze armen toen we binnenkwamen. We begonnen met een uurtje liedjes te zingen. Wat zijn die gastjes muzikaal aangelegd! Na de muziek werden ze naar hun klasje gebracht. Ik sta bij de kleutertjes van 1 tot 3 jaar. Ik werd meteen geconfronteerd met het cultuurverschil. Veel activiteiten kregen ze niet aangeboden: een potlood en een blad papier dat kregen ze en na een ander halfuur was het etenstijd. Eten doen ze daar veel, om 10u, 11 u en 15u. Na het middageten werden ze op matrassen bijeen gelegd om een middagdutje te doen. Wanneer ze niet luisteren zijn de begeleidsters niet bang om ze een slag te geven, confronterend om te zien. De volgende weken werken we steeds op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Ook Justine startte haar stagedag op dinsdag. Zij werkt in voorziening van de overheid.

(Justine) Ik start elke werkdag om 9uur in een kleuterschool van de overheid. Elke voormiddag ziet er anders uit. In de voormiddag zijn er drie kleuterklassen, en ik sta bij de oudste kinderen (5-6 jaar). Enkele voorbeelden van activiteiten die ik al gedaan heb in een voormiddag: zingen met de juffrouw en de kinderen, een meneer die gitaar kwam spelen die samen met ons liedjes zong, kleuren, knutselen met recyclage-materiaal,… Zelf heb ik ook al eens krijt meegenomen, en daar waar ze echt zot van. Om 13uur ga ik terug naar ons huisje om te eten. En om 15uur keer ik terug naar de stageplaats. In de namiddag zijn de kinderen altijd vrij, en dat vind ik soms wel jammer. Want ze laten alle kinderen van alle leeftijden dan in een lege kamer waar meestal enkel één puzzel is voor alle kinderen. Om 17uur keer ik terug naar huis.

De woensdag hebben we een dag verlof. Met ons vieren gingen we snel inkopen doen, maar deze zijn wat uitgelopen. We leerden namelijk onze nieuwe vriend ‘Pap’ kennen. Hij is een Senegalees en werkt in de keuken in een restaurant. Samen met hem zijn we om verse vis gegaan en deze heeft hij voor ons voorbereid, waardoor we deze alleen nog maar moesten bakken. Wij genoten terwijl van een cocktail in zijn bar. Wat zeg ik, enkele cocktails!:) Op die manier was onze dag weer snel gepasseerd en gingen we donderdag en vrijdag weer werken.

Vrijdagavond gingen we ons weekend goed inzetten. Het was Valentijn en met de ganse groep gingen we gaan in eten de social club. Daar kwam er Afrikaanse groep met jambés spelen. Dat was de moeite en schudden maar met die kont!;) Na een goede opwarming gingen we afsluiten in de discotheek. Het was een geslaagde vrijdagavond!

Zaterdag hebben we alles rustig aangedaan en onze voorraad eten en drank gaan halen. ’S Avonds kwam er een groep voor carnaval toe in de Social Club. Hierna zijn we vroeg vertrokken naar dromenland.

Zondag was het weer wat minder. Een dagje op het strand veranderde in een dagje werken voor school, maar dit moet natuurlijk ook gebeuren. Om het weekend af te sluiten aten we samen, en keken we met iedereen gezellig naar een film.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Justine

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 989
Totaal aantal bezoekers 11883

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 18 Mei 2014

Buitenlandse stage in Boa Vista

Landen bezocht: