Eerste avonturen - Reisverslag uit Sal Rei, Kaap Verdië van Justine De Smet - WaarBenJij.nu Eerste avonturen - Reisverslag uit Sal Rei, Kaap Verdië van Justine De Smet - WaarBenJij.nu

Eerste avonturen

Door: Justine

Blijf op de hoogte en volg Justine

10 Februari 2014 | Kaap Verdië, Sal Rei

Dag familie, vriendjes en vriendinnetjes,

Ik en Silke zijn allebei studenten Orthopedagogie van de Hogeschool Gent. Samen met Laurien en Enya uit onze richting kozen we voor deze stage. Ook zijn er nog dertien studenten van de Hogeschool Mechelen die ons vergezellen. (Volgende maand komen er nog een paar toe.)

Na enkele drukke dagen vol met avontuur hebben we eindelijk eens tijd gevonden om jullie onze eerste verhalen mee te delen.

WOENSDAG 5 FEBRUARI
Omstreeks twintig voor drie in de nacht vertrokken we thuis om op tijd op de vlieghaven in Zaventem te zijn. Om 6u steeg onze vlieger op richting Boa Vista. We hadden een veilige vlucht die zes uur duurde. Om 12uur Belgische tijd kwamen we hier toe, maar in Boa Vista was het toen nog maar 10uur. Wij en onze valiezen werden met jeeps naar ons appartement gevoerd. We aten iets in 'the social club'. Dat is een plaatselijk club waar we kunnen eten en drinken. Er is een meisje uit België die samen met nog enkele andere de club open houdt. De club bevindt zich op het strand. Hierna kregen we tijd om onze kamers wat in te richten. Al snel hadden we door dat we beter de schoenen buiten laten staan, want het zand maakte alles vuil.
Na een rondleiding met Geert van de hogeschool Mechelen, hadden we maar één woord voor deze locatie: WOW!

DONDERDAG 6 FEBRUARI
Ook vandaag werden we rond geleid doorheen het eiland Boa Vista, waarvan Sal Rei de hoofdstad is. We werden geconfronteerd met de harde werkelijkheid die heerst in de sloppenwijk.

Tijdens de rondleiding kregen we onze stageplaatsen te zien. Ik (Justine) begin alleen op stage in een kleuterschool die uitgaat van de overheid. Silke begint samen met Laurien in een kleuterschool in de sloppenwijken. Enya staat in begin ook alleen op stage in een Italiaanse voorziening voor kleuters. Na twee weken wisselen we om en dan ga ik (Justine) samen met Enya twee weken stage lopen in de sloppenwijken. Laurien staat dan in een kleuterschool in van de overheid. Silke staat dan twee weken alleen in de Italiaanse voorziening. Zo blijft ons systeem om de twee weken wisselen, zodanig dat we altijd eens afwisseling hebben, en dat iedereen de ervaring in de sloppenwijken kan meemaken.

We deden onze eerste inkopen in de plaatselijke 'supermercado'. 's Avonds gingen we eten bij Manu in een gezellig restaurant. Er was een muziekbandje aanwezig die ons tijdens het eten van bekende muziek had voorzien. Supergezellig!!

VRIJDAG 7 FEBRUARI
Na een beetje langer te kunnen slapen, kwam er een Portugees meisje langs om ons Portugees wat bij te schaven. Het was de eerste dag dat we eens echt veel inkopen hadden gedaan, om toch wat meer te kunnen voorzien dan enkel olijven :p. Justine voelde zich een beetje ziek, waarschijnlijk door aanpassing aan het warme klimaat. Na twee dagen zoeken, hadden we eindelijk internet! We hebben een stick gevonden, waar we hopelijk drie maand met voort kunnen! 's Avonds aten we kreeft, mmmmmmmmmmmmmm.

ZATERDAG 8 FEBRUARI
In de voormiddag konden we wat langer slapen, maar Silke moest wel naar de Italiaanse voorziening voor meer info te krijgen over haar stage (uurrooster, afspraken,...)
In de namiddag zijn we met een boot naar een ander eiland gevaren waar we een namiddag zijn gebleven om wat te zonnen en Geert leidde ons terug even rond.

ZONDAG 9 FEBRUARI
Dit was een zalige dag!
Om 8uur hadden we afgesproken aan the social club, waar we in twee groepen werden gedeeld. De ene groep mocht vertrekken op tour met de quad en de andere groep vertrok met jeeps op tour, we wisselden af en toe af en zo gingen we een volledige dag op pad! Het was een zeer avontuurlijke dag! Wel hadden ik en Silke even heel veel geluk gehad met de quad, want op een iets gevaarlijker stuk verloren we even onze controle. Maar alles kwam goed! :D
We aten 's middags bij een mevrouw die voor ons kip met rijst en bonen had gemaakt. Dit smaakte echt enorm. 's Avonds kregen we barbecue in the social club. Daarna was er nog een karaoké-avond.

MAANDAG 10 FEBRUARI
Silke, Justine en Laurien gingen naar de winkel. Vandaag maakte we onze tweede zelfgemaakte maaltijd. De pot schafte aardappelpuree, een hamburger en ananas of pêche. Justine schilde de aardappelen, terwijl Silke de was deed en kuiste, Laurien maakte de planning voor de volgende dagen. Enya heeft haar eerste dag stage.

Morgen wordt een spannende dag! Want dan is het onze eerste dag stage! Ook weten we morgen onze examenpunten. Hopelijk laat het internet het niet afweten!

We zijn er binnenkort weer, met meer nieuws!
Hopelijk is het toch een beetje duidelijk wat wij hier beleven :-)!

• 10 Februari 2014 - 17:58

Lissa:

Ik lees dat jullie zich heel goed amuseren! Keep up the good work en veel succes op jullie eerste stagedag! BISOUS!

• 10 Februari 2014 - 18:18

Patrick De Smet (papa Van Justine):

Dag Justine & de vriendinnen,

Dit lijkt me een fantastische beleving die jullie jarenlang zal bijblijven. Geniet, beleef,... maar wees steeds voorzichtig en geniet van jullie nachtrust.... zodat jullie het volhouden.
    Wij (= mama, papa, de broers, nonkel Dirk en tante Roos) zijn net terug van een weekendje Ardennen. We zijn er van de rust gaan genieten!

Groeten Patrick, de papa van Justine